A KŐOLAJ SZEREPE
AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚBAN
(Ez az írás megjelent a "Honvédségi szemle" 2017. januári számában.)
Nagy Sándor vagy Hannibál korában a háborúkat még az emberi erő,
izom, találékonyság, és fizikai állóképesség döntötte el, de az első
világháború/olajháború már a központi hatalmak katonáinak minden férfias
vitézsége ellenére az anyaghiány, konkrétan az olaj hiánya miatt veszett el. Az
élet és erőforrásai között kibékíthetetlen ellentét feszül: míg az élet
korlátlanul burjánzik, addig az élet erőforrásai korlátozottak. Az e tételben rejlő
antagonisztikus ellentmondás a társadalmak külső és belső konfliktusainak
legvégső oka, és az emberiség történetében számtalan példa van arra, hogy a
népek háborút viseltek bizonyos természeti kincsek forrásainak birtoklásáért,
vagy a számukra létfontosságú szárazföldi és vízi utak ellenőrzéséért. Hogy az
olaj milyen mélyen átszövi mindennapi életünket, közhely számba megy.
Ugyanakkor a társadalom, de a katonatársadalom előtt sem ismert az első
világháborúban betöltött fontos szerepe úgy a háború okait, mint kimenetelét
tekintetve. Az olaj megváltoztatta világot, de nem csak a békét, a háborút is,
olyannyira, hogy maga az olaj lett a háborúk megvívásának célja és eszköze. Az
első világháború/olajháború kitörésének körülményeit geopolitikai
összefüggésekben vizsgálva ez könnyen belátható. Mára lehetővé vált, hogy olyan
forrásokhoz, ill. ismeretekhez jussunk, amelyeknek korábban a létezéséről sem
tudtunk, s a kérdéskörrel foglalkozó történészek ennél fogva nem vontak be
vizsgálódásaikba.
Európában a tábornoki és főtiszti réteg a háború előtti időszak
haditechnikai fejlődéséből azt a következtetést vonta le, hogy a modern
haditechnika lerövidíti a fegyverek összeütközését. Volt azonban valaki, aki
ezt másképp látta. Werner Sombart (1863-1941) német közgazdász a Háború és a
Kapitalizmus c. 1913-ban megjelent könyvében – amikor a háború szaga már benne
volt a levegőben – a következő, szinte látnoki gondolatot vetette papírra: A
következő háborúban a győzelem annak az országnak jut majd osztályrészül,
amelynek nem csak a legkitűnőbb hadserege, hanem a legjobban organizált
közgazdásza is van. Minden attól függ, melyik hatalom bírja tovább. Az analitikus
elme számára, mint amilyen Sombart is volt, tanulsággal szolgált az orosz-japán
háború, amelyben 70-80 km hosszban táborozott a hadsereg. Itt mutatkozott meg
első alkalommal, hogy milyen hasznos tud lenni a hadviselés számára a
benzinfaló gépkocsi, amennyiben a hadvezetés személyes jelenléte az arcvonal
bármely pontján megkívántatik. A technikai változások mondtak valamit annak,
aki értette az idők szavát, de 1914-ben nem ez volt a jellemző. Németország úgy
kezdte a háborút, hogy katonailag fel volt ugyan készülve, de gazdaságilag
egyáltalán nem. Hogy ez mennyire így volt, annak bizonyítására álljon itt
Rathenau* esete a német hadvezetőséggel. Javában folyt már a Nagy Háború, a
német seregek megállíthatatlanul nyomultak előre Belgiumban, amikor 1914. augusztus
8.-án Rathenau, az AEG akkori igazgatója, fölkereste a német hadügyminisztérium
illetékes osztályát és megkérdezte, hogy mennyiben gondoskodtak a hadviseléshez
szükséges nyersanyagokról. Scheuch ezredes elképedve hallgatta Rathenaut, majd
kényszeredetten magyarázkodni kezdett, hogy ez a kérdés nem tartozik a
minisztérium hatáskörébe – vagyis egyáltalán nem gondoskodtak nyersanyagokról.
Midőn Rathenau megvilágította az ebből származó veszedelmes helyzetet, a
hadvezetőség másnap felhívta, hogy szervezze meg az ún.
„Kriegsrohstoffabteilung”-ot (KRA), vagyis a német háborús
nyersanyag-gazdálkodást.
*Walter Rathenau (1867-1922) német iparmágnás és politikus. A
Weimari Köztársaság külügyminisztereként 1922. április 16.-án megkötötte a
híres Rapallói szerződést a Szovjetunióval, amelyben mindkét fél lemondott I.
Világháborús követeléseitől. Ez a szerződés mindkét félnek előnyös
feltételekkel lehetővé tette, hogy kitörjenek a nyugati szövetségesek által
rájuk kényszerített elszigeteltségből. (Németországot a Versailles-i
békeszerződés, a Szovjetuniót a gazdasági bojkott sújtotta.) Két hónap múlva
Rathenaut meggyilkolták.
A háború kitörése előtt Nagy-Britannia aggódva figyelte
Németország térnyerését a kontinensen, különösen a német csatahajó építési
programot. A Kieli-csatornát 1914 júliusában bővítették ki a Dreadnoughtok – az
új típusú nagy német csatahajók – számára.* A Winston Churchill - későbbi
miniszterelnök - vezette admiralitás már egy évtizeddel korábban úgy
határozott, hogy az angol flotta széntüzelésű, gőzturbinával hajtott
csatahajóit olajtüzelésű illetve dízelmotoros hajókkal váltja fel. Akkoriban
Anglia még egyáltalán nem termelt olajat, és a legközelebbi elérhető
olajlelőhelyek a Perzsa öböl környékén voltak, a mai Irán és Irak területén.
*A. J. P. Taylor: Az első világháború
képes krónikája. Akadémiai kiadó, Budapest, 1988. 12. oldal.
Az amerikai Standard Oil és a Royal Dutch Shell volt az a két
jelentős olajvállalat, amely az első világháború/olajháború alatt termelő
olajkutakkal, finomítókkal, tárolókapacitással, szállítási infrastruktúrával,
az egész világra kiterjedő kapcsolatrendszerrel és tapasztalatokkal
rendelkezett. (Létezett még az orosz BRANOBEL, amely termelésben egyenrangú
volt velük, de nem volt az egész világra kiterjedő kapcsolatrendszere.) A
francia piacon 1914-ig a Standard Oil dominált, mégpedig a hadsereg javára,
amely szükségleteit ily módon Amerikából fedezte. Henry Deterding, a Shell
egyik alapítója és fő részvényese azonban tovább jutott és vérbeli
olajdiplomatának mutatkozott. A világháború alatt saját felelősségére 300
millió frank hitelt nyújtott a francia kormánynak a hadviseléshez
nélkülözhetetlen toluol és xilol szállítására. Az Anglo-Persian 1912-ben kezdte
meg a termelést Perzsiában, bár az üzlet szépen fejlődött, egyelőre csak a
Grand Fleet üzemanyag ellátását tudta biztosítani. Nagy Britannia számára
végzetessé vált volna, ha a Standard Oil szállítmányaira bízza magát. A háború
folyamán a Royal Dutch Shell mindenfelé kinyújtotta csápjait, igazgatói és
egyéb tisztviselői fontos állami megbízatásokat kaptak, s ezt kellőképpen
hasznosítani is tudták a maguk javára. Az egész világon a tulajdonukban lévő
olajlelőhelyek összes termelése az 1913. évi 7 millió tonnáról 1920-ig 15 millió
tonnára emelkedett. Tiszta jövedelmük az 1914. évi 30 millió holland forintról
1918-ban 72 millió forintra gyarapodott, a vállalat alaptőkéjét 100%-al
emelték, így az 1921-ben 600 millió forintot tett ki. Már nem csak az angol
kormány, hanem a tőke is ráébredt arra, hogy az olajforrások birtoklása
stratégiai fontosságú nemzeti érdek Anglia számára, és rendkívüli haszonnal
jár. Ekkor már hatalmas erőfeszítéseket tettek a Royal Dutch Shell
részvénytöbbségének megszerzésére. Erre vonatkozólag nem közöltek soha
hivatalos adatokat, de két olyan ember könyvének tanúsága, akik a legnagyobb
rokonszenvvel viseltettek a Royal Dutch Shell iránt, érdekesen világítja meg
azt a kérdést, hogy kik a vállalat tulajdonosai és egyben a brit érdekeltségek
háború utáni helyzetére is fényt derít. 1918 késő őszén állította föl a brit kormány a Birodalmi Olajpolitikai
Bizottságot. A bizottság tárgyalásait mélységes titokban tartották, de Cooke és
Davenport beszámolója szerint tudott dolog volt, hogy céljuk a világ összes
olajtermelő társaságában, kiváltképp, a Royal Dutch Shellben, fokozni a britek
részvételét. A német
tengeralattjárók által vívott víz alatti hadműveletek meg akarták akadályozni,
hogy az amerikai áruk özöne az Anglia tengeri fölénye által biztosított
mederben folyjék, vagyis az antant kikötőket ne érhessék el. Németország
korlátlan tengeralattjáró háborút folytatott az Atlanti óceánon. Hogy ez az új
és sajátos hadviselési taktika mennyire sikeres volt, érzékelteti a diplomáciai
levelezés, melyben így ír Walter Hines az Egyesült Államok londoni nagykövete
Wilson elnöknek: „A német tengeralattjárók okozta veszteségek gyorsabban nőnek,
mint ahogy a hajók épülnek az egész világon. A németek nagyon sikeresek. Ha ez
sokáig így megy, a szövetséges haderők kimerülnek. Az utóbbi időben tankhajóink
elsüllyesztésével olyan sok olaj ment veszendőbe, hogy még a Grand Fleet
üzemanyag ellátása is veszélybe került.”*
*Burton Jesse Hendrick: The Life and Letters of Walter Hines.
Doubleday P & Co., 1923. 2. kötet, 14. oldal. Hermann Heinz Wille is
említi.
A háború kitörésekor ugrásszerűen megnőtt az igény a trotilra
(TNT-re), amit a vegyipar egyik oldalon sem volt képes hiánytalanul
kiszolgálni. Mind a szövetségesek, mind a tengelyhatalmak lőszereinek és
robbanóanyagainak alapanyaga a toluol és a xilol volt, amelyeket a nyugati
fronton harcoló antant csapatok számára kizárólag a Németalföldi-Shell
szállított, a keleti fronton harcoló cári hadsereg számára pedig kb. fele
részben. Ezek az anyagok egyes nyersolajok összetevői, melyeket a borneói olaj
különösen nagy mennyiségben tartalmazott, a borneói olajlelőhelyek pedig az
1907-ben alapított Shell tulajdonában voltak. A háború TNT-jét, amit a német
tengeralattjárók ellen alkalmazott mélységi bombák gyártásához használtak, a
Shell a borneói Balikpapanból szállította. A holland kelet-indiai olaj az első
világháború/olajháború szükségleteinek kb. 10%-át fedezte csak, de mégis
életbevágóan fontos volt, hogy a Royal Dutch Shell az antant számára termelt. Döntő
fontossága volt ennek azért, mert:
a. - Az olaj, mint üzemanyag a brit hajóhad, nem pedig a központi
hatalmak rendelkezésére állt. b. - A Royal Dutch Shell tankhajó flottája
Nagy-Britannia részére működött. c. - Nagy-Britannia és Franciaország
hozzájuthatott a lőszer és robbanóanyag gyártáshoz nélkülözhetetlen borneói
olajhoz. Az első világháború/olajháború
idején az antant hatalmak csak borneói olajból voltak képesek toluolt és xilolt
gyártani, mégpedig csak Rotterdamban, majd később Somersetshire-ben. Kezdetben a
rotterdami olajfinomító volt az egyetlen, amely nyersolajból tolult gyártott.
Ennek berendezését 1915-ben csaknem teljesen lebontották és a somersetshire-i
Portisheadban építették fel újra. Itt havonta 1100 tonna toluolt állítottak
elő, ami 1300 tonna TNT gyártásához volt elegendő. A xilol a francia
lőszergyárakba került.
A toluol és xilol a lőszer és a Tri-nitro-toluol gyártás alapanyagai
A toluol és xilol a lőszer és a Tri-nitro-toluol gyártás alapanyagai
A Royal Dutch Shell a toluolon és xilolon kívül még 1.014.570
tonna fűtőolajat is szállított a háború alatt, azon kívül 42.000 m3 benzint. A
Shell 75 tankhajója közül 21-et megtorpedóztak, 1280 hajó kettős hajótérben
szállította az olajat. Ezek rakterének egy része nem volt hasznos raktér,
vízzel volt kitöltve, hogy védelmet nyújtson a tengeri aknák ellen. A TNT
borneói olajból történő előállításának technológiáját az angol Humphrey Owen
Jons (1878-1912) dolgozta ki Oxfordban, 1901-ben. Jones kísérletei során
kimutatta, hogy a borneói olaj messze több toluolt tartalmaz, mint bármely más
nyersolaj. Ennek később a háború alatt a hadiiparban döntő jelentősége lett.
Henry Berenger, Franciaország
olajügyi kormánybiztosa kijelentette, hogy a szövetségesek e toluol nélkül nem
nyerhették volna meg a háborút. 1916-ban Franciaország súlyos üzemanyag
hiánnyal küszködött, mert a német tengeralattjárók támadásai a szállítást
csaknem teljesen ellehetetlenítették. Ekkor az egész portisheadi benzingyárat
Rouenba telepítették át. Ezt a munkát nagyon gyorsan kellett elvégezni, és így
is történt. Az angol gyár fele pénteken du. 4 órakor leállt, vasárnap reggelre
az összes termelő berendezés a hajók fedélzetén volt. A rákövetkező szerdán az
üzem már Rouenban dolgozott. Tizennégy nap múlva követte a másik fele. A
benzinszállítás szakadatlanul folytatódott, napi 6-800 m3 mennyiségben. Mindezt
bádogtartályokban kellett a frontra juttatni. A bádog hordókat Calaisban és
Rouenban gyártották, hetente 70.000-et Calaisban és 58.000-et Rouenban. Ezen
kívül még tartályhordókban is szállítottak innen benzint.*
*Nauwelaerts L.: Harc a petróleumért. Királyi Magyar
Természettudományi Társulat, Budapest, 1937. 67-68. oldal.
A keleti fronton harcoló cári orosz
hadsereg olaj és TNT igényének kb. felét Angliából és az Egyesült Államokból
szállították, másik felét a kaukázusi, (bakui) olajmezőkről. A hadianyaggyártás
a cári birodalomban nehézkes volt, többnyire magánvállalatokra bízták, ami a
tőkehiány miatt nem volt igazán hatékony. A megbízott külföldi cégek
gyártókapacitását pedig teljesen lekötötte a nyugati hatalmak szükségleteinek
fedezése, ezért az igényelt mennyiségnek kezdetben csak töredékét tudták
szállítani az orosz hadseregnek. Az orosz robbanóanyag gyártás Ipatyeff*, a
moszkvai tüzérakadémia tudós tanárának eredményeire támaszkodott, aki a
technológiát adta. Ipathyeff a cári kormány Kémiai Bizottsága elnöke is volt, s
az ő kutatásainak lett eredménye, hogy a bakui olajból a havi 60 tonna
robbanóanyag termelést 3300 tonnára tudták emelni.** Így már a szövetségesek
elégtelen segítsége ellenére is fedezni tudták a hadsereg szükségleteit.
*Vladimir Nikolaevitch Ipatyeff (1867
Moszkva-1952 Chicago) egy neves és gazdag család fiaként született Moszkvában.
1896-ban Adolph von Baeyer tanítványaként Münchenben tanult. 1907-ben közzétett
egy tanulmányt a magas nyomáson és hőmérsékleten végbemenő katalitikus
reakciókról, amiért megkapta a kémia doktora címet a Szentpétervári Egyetemtől.
Erre a témára helyezte a hangsúlyt, ami meghatározta szakmai pályafutásának
hátralévő részét. Az 1917. november 7.-én kirobbantott bolsevik forradalom után
továbbra is állami szolgálatban maradt és a Legfelsőbb Nemzetgazdasági Tanács
elnökségi tagjának nevezték ki 1921-ben. Lenin 1924-ben bekövetkezett halála
után a szovjet tudósok és más értelmiségiek sorsa romlásnak indult. 1927-ben
Ipatyeff kikerült az LNT elnökségéből, majd az egyre szélesebb körű sztálini
tisztogatások idején egy barátja bizalmasan közölte vele: mint ahogy már számos
kollégája és barátja esetében, rövidesen az ő letartóztatására is sor kerül.
1931-ben, 63 éves korában az Egyesült Államokban telepedett le, elfogadta a
meghívást, hogy az Universal Oil Products Company Riverside kutatásait vezesse,
majd 11évig a Northwestern Egyetemen kémiát tanított. Amerika olajiparát
hozzásegítette a kormány szintetikus üzemanyag programjának megvalósításához és
kiemelkedő szerepe volt abban, hogy a második világháború idején magas
oktánszámú repülőbenzin állt az amerikai hadsereg rendelkezésére. (Mellesleg az
Ipatyeff család házának pincéjében végezték ki az utolsó orosz cárt, a Romanov
család sarját, II. Miklóst és családját az 1918. július 16.-áról 17.-ére hajló
éjjelen Jekatyerinburgban. Nyilvánvalóan ennek a lojalitásnak is szerepe volt
abban, hogy az antant számára folytatott lőszer és robbanóanyag gyártásban
betöltött nélkülözhetetlen szerepe ellenére kezdetben a bolsevik kormányzat is
magas állami funkciót biztosított neki.) **A Northwestern Egyetem levéltári
anyagából.
Mivel a német tengeralattjáró
támadások nagyon sikerek voltak, Anglia és Franciaország minden erőfeszítése
ellenére 1917 novemberében a nyugati front üzemanyag hiány miatt az
összeomlás szélére került. Az üzemanyag tartalékok tíz napra voltak elegendők,
a hónap végére a csapatok tankjaikat és teherautóikat a harcmezőn hagyták.* Az Anglo-Persian
Oil Company - amelynek Winston Curchill már 1914-től 51%-ban tulajdonosa volt -
1915-ben 7 tartály-gőzhajóval megalakult leányvállalata a British Tanker
Company Limited tankhajói szállították az antant haderők számára az olajat. A
német tengeralattjárók meglepték a világot, a nyugati fronton pedig az angol
katonák élelem és lőszer nélkül várták az éhhalált. A francia hadsereg
megtagadta a harcot, 600.000-en vesztek oda Verdunnél. Az orosz csapatok
menekültek, az olasz és szerb hadsereg összeomlott, Szerbia hadserege és
lakossága már 1915-ben elmenekült.
* Dr. Horváth Pál: Olaj és háború. Zrínyi Katonai Kiadó, Budapest,
1986. 18. oldal.
Az antant seregeiben az üzemanyag hiány kritikussá vált. H.
Berenger üzemanyag kormánybiztos sürgetésére Clemanceau az Egyesült Államok
segítségét kérte. Így írt 1917. december 15.-én Wilsonnak: „Annak
lehetetlensége, hogy olajtartalékainkat az autóforgalom, a repülőgépek és a
motorizált tüzérség ellátására kiegészítsük, hadseregeink erejét megbénítaná és
a szövetségeseket előnytelen béke megkötésére kényszerítené. E háború döntő
pillanatában, amikor a világ 1918 elején a legfontosabb katonai műveleteknek
lehet tanúja a francia fronton, nem hagyhatja Elnök úr, hogy Franciaország
hiányt szenvedjen a petróleumban, mert az elkövetkező csatákban a benzin éppen
olyan fontos lesz, mint a vér. A benzinellátásban bekövetkező fennakadás
csapataink azonnali bénulását okozná.”*
*Gregory P. Nowell: Mercantile States and the World Oil
Cartel, 1900-1939. Cornell University Press, 1994. 108. oldal.
A segítség 1918 márciusában a British Tanker Company hajóin a
Standard Oil (Rockefeller-féle cég) százezer tonna nyersolajának képében
érkezett Marseilles és Southampton finomítóiba. Március végén a francia
hadsereg több mint 170.000 tonna benzinnel és 40.000 tonna petróleummal
rendelkezett, amikor az új támadás megkezdődött. Július 18.-án az antant döntő
támadást indított az üzemanyag hiánnyal küszködő német csapatok ellen.*
* Dr. Horváth Pál: Olaj és háború. Zrínyi Katonai Kiadó, Budapest,
1986. 18. oldal.
A német csapatok üzemanyaghiány miatt megbénultak, a
szövetségeseket pedig az amerikai olajszállítmányok vitték győzelemre. A háború
végére a légierő önálló fegyvernemmé és benzinfogyasztóvá fejlődött. Nem
tévedünk nagyot, ha azt mondjuk, hogy az első világháború nagyrészt az olajért
folyt és az olaj nyerte meg. Teljesen világos ma már, hogy Werner Sombart
1913-ban közreadott meglátása szinte prófétai volt. A történelem során először
esett meg, hogy az olaj volt a háború megvívásának célja és eszköze. Sokat
mondogatták akkoriban Curzon of Kedleston - India egykori alkirálya – 1918.
november 21.-én, az egyik londoni győzelmi ünnepségen tett kijelentésére utalva,
hogy a szövetségeseket egy olajhullám vitte győzelemre, vagy líraibb
fordításban: „A szövetségesek az olaj hullámain eveztek be a győzelem
kikötőjébe.” Henry Berenger, a háború francia olajbiztosa pedig eképpen
vélekedett: „A mi győzelmünk a motor győzelme volt a gőzmozdony fölött.” Ennek
feltételeit az Egyesült Államok teremtette meg elsősorban John D. Rockefeller
olajával, ahol a kőolaj kitermelés az első világháború végén már a
világtermelés 60%-át adta. A kitermelésnek ez az emelkedése bármilyen nagynak
látszott is akkor, teljesen elhalványul annak fényében, ami az első világháború
óta napjainkig végbe ment.
Ha igaz az a tétel – márpedig igaz -, hogy a szövetségesek
győzelme az olaj és a motor győzelme volt, akkor igaz lesz az is, hogy a
központi hatalmak veresége a blokád következtében beállott olajhiány számlájára
írható. Az antant pontosan tudta, hogy a németek számára létkérdés az olaj és
mindent meg is tettek, hogy elzárják őket az olajtól. Németország legfőbb
olaj-és olajtermék szállítója a háború előtt az Egyesült Államok (Standard Oil
of New York) volt évi 80.000 tonna benzinnel, és ez így is maradt mindaddig,
amíg az angol tengeri blokád, majd Amerika háborúba való belépése ezt meg nem
akadályozta. A háború kezdetén a központi hatalmak üzemanyag tartaléka mintegy 2
millió tonna volt, a szövetségeseké 8 millió. Az Osztrák-Magyar Monarchia galíciai
olajmezői 450 ezer tonnát termeltek évente, amiből Németországnak 125 ezer
tonnát szállítottak. Saját elzászi olajtermelése kevesebb volt évi 50 ezer
tonnánál, a cellei olajmező termelése pedig a 35 ezer tonnát sem érte el. A
szövetségesek blokádja miatt Németország elvesztette legfőbb olajszállítóit, az
USA-t, Mexikót, illetve Oroszországot (Bakut), és csak Románia maradt meg,
miután a cári orosz hadsereg 1914 szeptemberében elfoglalta a galíciai
olajvidéket. 1915 júniusától szeptemberig tartó kivonulásuk során az orosz
sereg 350 ezer tonna nyersolajat megsemmisített. (Stratégiai szempontból ez nem
volt feltétlenül kudarc az oroszok részéről, mert a hadvezetésnek ez által
sikerült az arcvonalat 700 km-rel lerövidítenie, és a központi hatalmak
utánpótlását komoly akadályok elé állítani.) A galíciai petróleumforrások 1915 júliusában még
az oroszok kezén voltak, s addigra minden, a Monarchiában föllelhető benzint a hadsereg részére lefoglaltak. Ez a
polgári életben, a háttér gazdaságban is komoly nehézségeket okozott,
mindinkább aktuálissá vált a gazdasági benzinmotorok számára megmaradt
benzinnek egészben, vagy részben valamely más hajtóanyaggal való pótlása. A
benzinhiány kényszerítőleg hatott a szakemberekre, akik különféle
szükségmegoldásokkal álltak elő. Dr.
Karl Dietrich Helfenberg (1869-1920) a következő összetételeket javasolta:
1. Benzolszesz : denaturált szesz 70 rész (95 százalékos) és benzol 30 rész.
2. Benzinszesz : denaturált szesz 70 rész (95 százalékos) és benzin 30 rész.
3. Borszeszéter: denaturált szesz 90 rész (95 százalékos) etil-éter 10 rész és naftalin 1 rész.
4. Használható továbbá denaturált szesz-aceton keverék 1:1 arányban.
5. Petróleum 90 rész, etil-éter 10 rész, naftalin 1 rész.
A naftalin nagyobb mennyiségben történő használatánál ügyelni kellett arra, nehogy az oldat a karburátorban a heves párolgás következtében lehűljön. ezáltal pedig a naftalin szilárd állapotban kicsapódva, a karburátor nyílását elzárja.
Ha figyelembe vesszük, hogy a benzin 10.000-15.000 kalória, a kereskedelmi benzol 9500 kalória, a 95 százalékos denaturált szesz 5870 kalória hőegyenértékkel bír, tekintettel az egyes benzint pótló anyagok kisebb energia tartalmára, ezekből az anyagokból többet kellett a hengerekbe táplálni, ami a karburátor nyílásának kibővítését tette szükségessé.
1. Benzolszesz : denaturált szesz 70 rész (95 százalékos) és benzol 30 rész.
2. Benzinszesz : denaturált szesz 70 rész (95 százalékos) és benzin 30 rész.
3. Borszeszéter: denaturált szesz 90 rész (95 százalékos) etil-éter 10 rész és naftalin 1 rész.
4. Használható továbbá denaturált szesz-aceton keverék 1:1 arányban.
5. Petróleum 90 rész, etil-éter 10 rész, naftalin 1 rész.
A naftalin nagyobb mennyiségben történő használatánál ügyelni kellett arra, nehogy az oldat a karburátorban a heves párolgás következtében lehűljön. ezáltal pedig a naftalin szilárd állapotban kicsapódva, a karburátor nyílását elzárja.
Ha figyelembe vesszük, hogy a benzin 10.000-15.000 kalória, a kereskedelmi benzol 9500 kalória, a 95 százalékos denaturált szesz 5870 kalória hőegyenértékkel bír, tekintettel az egyes benzint pótló anyagok kisebb energia tartalmára, ezekből az anyagokból többet kellett a hengerekbe táplálni, ami a karburátor nyílásának kibővítését tette szükségessé.
A német hadvezetés már a háború elején tisztában volt azzal, hogy
forrásai és készletei hosszú távon nem lesznek képesek fedezni a hadsereg
igényeit, ezért azt tervezték, hogy az észak-iráni olajlelőhelyeket török
segítséggel elfoglalják. Egyik legfontosabb stratégiai célpontjuk Abadan
kikötője volt, ahol 1912-ben olajfinomítót építettek az angolok, melyet aztán
hatalmasra fejlesztettek, akkorára, hogy ötven éven át a világ legnagyobb
olajfinomítójaként tartották számon. Az abadani finomító ellen tervezett
támadás tervét azonban megsejtették az angolok, és erősítés küldtek a Shatt
al-Arab torkolatától, ahol már 1901-ben erődöt építettek. A német-török
csapatok a Tigris folyó mentén döntő vereséget szenvedtek. A vereség után a
németek szabotázs akciókkal igyekeztek ellehetetleníteni az Anglo Persian Oil
Company (APOC) működését, így pl. telepített ügynökök felrobbantották többek
között az Ahvaz finomítójához vezető csővezetékeket.
A háború előtt Románia egyaránt szállított olajat Angliának, Franciaországnak,
Németországnak és a Monarchiának. Németország a háború közepére a stratégiai
tartalékokat teljesen kimerítette. A világháború egyik legnagyobb fegyverténye
Constanta városának és kikötőjének elfoglalása volt a tengelyhatalmak részéről.
Európának e legmodernebb petróleumkikötőjéből szállították az olajat
Marseilles-be, Southamptonba, és Hamburgba a háború előtt, s a kész
olajtermékeket egy 300 km-es, három csőből álló vezeték gyűjtötte össze a
Kárpátok, Bacau, és Bocani finomítóiból. Erich
von Falkenhayn tábornok 1915 decemberében, Szerbia összeomlása után – nem tudni
miért - befejezettnek tekintette a balkáni hadjáratot, végzetes hibát követve
el azzal, hogy nem aknázta ki az elsöprő győzelmet. Az egész világháború győzedelmes
megvívásának kulcsa a Balkánon volt, a központi hatalmaknak csak utána kellett
volna nyúlni.*
*Faragó László: Szerbia összeomlása
1915-ben. „Pátria” Irodalmi Vállalat és Nyomdai Részvénytársaság, Budapest,
1935, 21. oldal.
Miután Románia 1916 augusztusában
átállt az antant oldalára, a blokád teljesen elzárta a német szállítási
útvonalakat, Németország katonai és gazdasági helyzete az olajhiány miatt igen
nehézzé vált. 1916-17 telén a legfontosabb stratégiai készletekből, mint
élelmiszer, gyapjúféleségek, nikkel, ón, már súlyos hiány mutatkozott. A német
hadvezetés elhatározta, hogy visszaszerzi a román olajmezőket. A támadást
vezető tábornok azonban nem volt tisztában az olaj jelentőségével, ezért
ahelyett, hogy a támadás fő erőit az olajvidék elfoglalására irányította volna,
a kisebb ellenállást tanúsító gócok megsemmisítésével vesztegette az időt.
Eközben Berthelot francia tábornok és Thomson angol vezérkari ezredes
irányítása alatt sikerült megsemmisíteni Románia egész olajiparát. 1677 olajkút, melyből 1047 termelő kút volt,
26 finomító, és 827.000 tonna nyersolaj semmisült meg 1916-ban. Amikor
Mackensen és Falkenhayn csapatainak harapófogójában kezdett felmorzsolódni a
román hadsereg, a küszöbön álló német megszállást megelőzve ugyanis az antant
szabotőröket küldött a román olajmezőkre – az ún. Thring-Wenger-Mrasek gyújtogatóbizottságot - Léon Wenger francia
mérnök-tiszt vezetésével, akik mindent felrobbantottak, amit értek. A központi
hatalmak csapatai csak füstölgő romokat találtak a nemrég még virágzó román
olajmezők helyén. Ezt az akciót a nyugati hatalmak egyik legnagyobb stratégiai
sikerének lehet tekinteni és meghatározóbb volt, mint a nagy csaták egész sora.
(Wenger mérnök 1939 végén ismét megjelent Romániában ugyanezzel a paranccsal,
de a németek ezúttal résen voltak.) Németországnak két évébe és
rengeteg pénzébe került, hogy a román olajipart talpra állítsa oly mértékig,
hogy a háború előtti termelésnek legalább a 70%-át képes legyen termelni. És
amikor ezzel elkészültek, a német hadvezetést ugyanaz a kudarc várta, mint a
tankok építésével: a német háttéripar már leállt. Hogy a központi hatalmak
miért bírták egyáltalán a hadviselést 1918 őszéig, annak két oka volt. Egyik,
hogy – ha késve is - sikerült visszafoglalniuk a román olajmezőket. Másik oka,
hogy néhány kalmár lélek fölfedezte: a blokád áttörése útján az ellenséggel is
lehet üzletelni. Németország hónapokkal előbb kényszerült volna letenni a
fegyvert, ha nem segítették volna az olajcsempészek. A francia kormány tudta,
hogy Sir Basil Zaharoff* (1849-1936) spanyol közvetítők útján fűtőolajat ad el
üzemanyag gyanánt a német tengeralattjáró flottának. Mégsem tettek semmit, mert
azt is tudták, hogy ez a fűtőolaj nem alkalmas motorhajtóanyagnak. Jó
angol-francia hazafi létére Zaharoff üzemanyagával ugyanis a német tengeralattjárók
mozgásképtelenné váltak az Atlanti-óceán kellős közepén, és áldozatul estek a
Grand Fleet torpedórombolóknak. Miután a bolgár összeomlás következtében a
román olaj kicsúszott a központi hatalmak kezéből, menthetetlenül be kellett
következnie a katasztrófának.
*Görög születésű, honosított angol-francia fegyverkereskedő, az
egyik leggazdagabb ember volt a világon. Thorsten
Nordenfelt (1842-1920) svéd feltalálót és iparost, aki egy újfajta géppuskát
szerkesztett, összehozta az amerikai születésű Hiram Stevens Maximmal
(1840-1916), az első hordozható, teljesen automata géppuska feltalálójával. Maxim
és Nordenfelt társulásával létrejött a Maxim & Nordenfelt Fegyver és
Lőszergyár.
1915-ben az alábbi jelentősebb
olajvállalatok működtek Romániában:
A cég neve
|
Nomináltőke
(frank)
|
Olajtermelés
(tonna)
|
Náció
|
Steaua Romana
|
125.000.000
|
367.565
|
Német
|
Astra Romana
|
60.000.000
|
342.173
|
Holland (Shell)
|
Rouman Consol Oilf
|
43.750.000
|
92.583
|
Angol
|
Romano-Americano
|
25.000.000
|
375.914
|
Amerikai
|
Concordia
|
12.500.000
|
77.889
|
Német
|
Frenco-Romano Aquila
|
6.000.000
|
56.967
|
Francia
|
Creditul PETROLIFERA
|
6.000.000
|
-
|
Német
|
Vega
|
5.000.000
|
-
|
Német
|
A hirtelen felértékelődött nyersanyagokkal való kereskedés
egyáltalán nem volt fair play játék egyik világháborúban sem. Vessünk egy
pillantást a háború másik fontos nyersanyagára, a vasra. Amikor Bismarck
megvonta az új határt Franciaország és a Német Birodalom között, meghagyta a
franciáknak Briey vidékét, amely Lotharingia észak-nyugati sarkában van azon a
helyen, ahol Franciaország, Belgium, és Luxemburg határai összefutnak. Akkor
még senki sem tulajdonított jelentőséget a csekély értékű foszforos vasércnek
Brieyben. A vegytan és a kohászat iránt érdeklődő angol jogász, Sidney
Gilchrist Thomas megoldotta a vasgyártásnak e zavaró problémáját így a francia
ipar a Meurthe-Moselle departementből, amelyben Briey vidéke van, 1913-ban már
20 millió tonna ércet kapott abból a 21,5 millióból, amelyet egész
Franciaországban bányásztak. Ezen a vidéken olvasztották az összes francia
nyersvas háromnegyedét és az acélnak több mint a felét. A francia de Wendel
család, amely szoros kapcsolatban volt a Schneider-Creusot vállalattal, 9000
hektár vasércet rejtő földet birtokolt a határvidéken, amelynek fele
Franciaországban, fele Németországban volt. Mindkét oldalon vasércet
bányásztak, s mivel az 1871. évi német-francia határ kettévágta ezt a
területet, alagút kötötte össze a határ alatt a birtokot. Egyetlen olyan német
kézre került francia terület volt az első világháború/olajháborúban, amelyre
nem hullott francia bomba, s ez a briey-i ércmedence volt. A francia pilótáknak
megtiltották, hogy Brieyt bombázzák. Egyetlen pilóta volt, aki elvétette ezt a
parancsot, fegyelmi büntetés lett belőle! A briey-i bányatársaság elnöke
ugyanis egy bizonyos Francois de Wendel szén és acélmágnás volt, s ugyanakkor a
német vezérkarnak szolgált egy másik úr, aki különösképpen Herr von Wendel névre
hallgatott… Németország már a világháború előtt Briey környékéről szerezte be
az iparához szükséges vasérc jelentékeny részét. 1913-ban 4,5 millió tonnát
hozott be Svédországból, 3,8 milliót Brieyből, s importált még Ausztriából,
Spanyolországból, Oroszországból, és Újfundlandból.
1917-ben összesen 70 millió tonna kőolajat termeltek a világon. A
központi hatalmaknak ebből Galíciában, Romániában, Ausztriában, és
Németországban 1.677.000 tonna* állt rendelkezésére, 68,323 millió tonna a szövetségesek
birtokában volt, Oroszország, Holland-India, és az Egyesült Államok területén. 1917
novemberében a nyugati front gyakorlatilag összeomlott, mindkét szemben álló
fél kimerült, az angol és francia csapatok harcjárműveiket a harcmezőn hagyták.
Miután Rockefeller első 100 ezer tonna olaja megérkezett Marseilles és
Southampton finomítóiba, a lehető leggyorsabban feldolgozták, és az antant
csapatok 1918. július 18.-án döntő támadást indítottak az üzemanyag hiánnyal
küszködő németek ellen. Németország és a Monarchia krónikus olajhiányán
ideig-óráig segített ugyan a román olajforrások megszállása a központi hatalmak
részéről, de éppen ezeknek az olajlelőhelyeknek az elvesztése következtében
vált 1918 kora őszén teljesen reménytelenné a központi hatalmak helyzete.
Ludendorff, aki a keleti front főparancsnoka volt 1914 és 1916 között, háborús
emlékirataiban nyíltan bevallja, hogy Bulgáriának a központi hatalmak sorából
1918 szeptemberében bekövetkezett kihullása és ennek következtében a román
olajvidékek antant csapatok általi visszafoglalása volt az a fő ok, amely a
német hadvezetőséget arra kényszerítette, hogy fegyverszünetet kérjen.**
*Juri Szemjonov: A föld kincsei. Athenaeum kiadás, évszám nélkül. 216. oldal.
**Parragi György:
Élet-halálharc az olaj körül. Vieturisz kiadás, Budapest, 1949. 7. oldal.
A Nagy Háború – ahogy a két világháború között nevezték – folyamán
a központi hatalmak összes veszteségét korrigálni lehetett volna, az üzemanyag
hiányára azonban nem volt mentség. Az első világháború kimenetelét döntően
befolyásolta, hogy a háború utolsó éveiben megjelent a harckocsi. A hadviselés
mindig is a találmányok szülőanyja volt.
A benzinnel és gázolajjal hajtott, mai szemmel nézve primitívnek tűnő
tankok azonban lenyűgöző újdonságként hatottak a fronton mindazzal szemben,
amit a német hadsereg felvonultathatott a szövetséges csapatok tankjai ellen. A britek mintegy 2800 db különböző típusú
tankot gyártottak és vetettek be a nyugati fronton, a franciák kb. 4800-at.
Teherautókat csapatszállító járműveket, lánctalpas vontatókat is használtak.
Ezek a korábban kifejlesztett lánctalpas traktorok továbbfejlesztett változatai
voltak és főleg a nehéztüzérség ágyúit vontatták ilyen módon. Repülőgépeket
eleinte csak felderítésre használtak, a háború előre haladtával azonban
alkalmazási körük kiszélesedett. Az olaj tette lehetővé, hogy a háború vége
felé az antantnak 200 ezer hadra fogható gépkocsija legyen, amivel szemben
Németország csak 90 ezret tudott felmutatni annak ellenére, hogy már 1905 óta
rendszeresített automobilokat a hadseregben. A légcsavar és a géppuska
szinkronizálásának problémáját sikerült megoldani, így 1915-től a repülőgépeket
már géppuskával is felszerelték. 1915 nyarán a holland Antony Fokker megalkotta
az első szinkron géppuskát a németek, és Manfred von Richtofen számára, aki az
első világháború legsikeresebb német pilótájaként Vörös Báró néven vált
ismertté. A szinkronizálás problémáját hamarosan az antant haderők is
megoldották és alkalmazták. Megjelentek az első bombázó repülőgépek is és a
háború végére a légierő önálló fegyvernemmé és benzinfogyasztóvá fejlődött. A
hadművészet is továbbfejlődött. A technikai fejlődés eredményeit összhangba
hozták a katonai tervezéssel és beillesztették a hadtudomány eszköztárába. A
békekötés után 23 helyen voltak olajlelőhelyek a világon. Legjelentősebbek:
Egyesült Államok, Mexikó, Szovjet-Oroszország, Holland Indonézia, Perzsia,
Lengyelország, Románia, Burma, Albánia. Németország viszont kevesebb olajjal
rendelkezett a békekötés után, mint a háború előtt, mert az elzászi
pechelbronni olajvidék, amely évi 50 ezer tonna olajat termelt, a
párizs-környéki békék értelmében Franciaországnak jutott. A
compiegnei erdőben aláírt fegyverszünet óta a nyersanyagok súlya és jelentősége
megsokszorozódott: ma már világos, hogy óriási benzin, gázolaj, és vas
készletek nélkül nincsen háború. A háborút kiprovokáló győztes nagyhatalmak,
amelyek most már mindenáron megőrizni igyekeztek a békét, e fontos nyersanyagok
több mint kétharmad részének vitathatatlanul birtokába jutottak. A háború
elérte célját, s Nagy-Britanniának épp annyira jellemző világhatalmi, mint
olajhatalmi státuszára az a tény, hogy bár a világ olajterületeinek csak 2%-a
feküdt a brit világbirodalomban, mégis Anglia ellenőrzése alá került a világ
olajtermelésének csaknem 50%-a. A hadviselés számára is legfontosabb
motorhajtóanyag, a benzin világtermelésének háromnegyed része immár Amerikából
került piacra. A nyersolaj tulajdonjoga pedig a később Hét Nővérként ismert hét
olajmonopólium között oszlott meg a világ Szovjetunión kívüli részén (Gulf Oil,
Texaco, Chevron, Mobil, Esso, Shell, BP). A Szovjetunió területén pedig a
Derunaft, Sojunaft, és Azneft vállalatok között.
„Franczia
hadiautomobilok” az első világháborúban
Mark 1
a Somme-i csatában 1916-ban
Henry Béranger (1867-1952), Franciaország első világháborús
tapasztalatokkal rendelkező olajbiztosa, később washingtoni nagykövete kimondta
azt, amit előtte Curzon és Clemenceau is tudott: „Azé a világ, akié az olaj,
mert az óceánon a nehézolajjal uralkodik, a levegőben a túlfinomított olajjal,
a földön a benzinnel és kenőolajjal. Azon felül embertársai fölött gazdasági
értelemben is uralkodik annak a fantasztikus gazdagságnak az alapján, amelyet
az olaj ad, az a csodálatos anyag, amely ma drágább és áhítottabb, mint az
arany.”*
*1919. december 12.-én mondta ezt, a francia-brit konferencia
előestéjén Londonban, ahol az európai és kisázsiai olaj jövőjéről volt szó.
Ezen olajvidékek sorsa aztán 1920 áprilisában a San Remói konferencián dőlt el.
Henry Béranger: Le Pétrole, Payot et Cie. Paris 1921.
Brit páncélos égő
falun halad át, az első franciaországi bevetésen.
(Frank
M. McMurry: Geography of the Great War. The Macmillan Company, New York, 1918.)
Forrásmunkák és irodalom:
Henry Béranger: Le Pétrole, Payot et Cie. Paris 1921
Burton Jesse Hendrick: The Life and Letters of Walter H. Page.
Doubleday, Page & Company, Garden City, New York, 1923
Faragó László: Szerbia összeomlása 1915-ben. „Pátria” Irodalmi
Vállalat és Nyomdai Részvénytársaság, Budapest, 1935
Juri Szemjonov: A föld kincsei.
Athenaeum kiadás, évszám nélkül.
Nauwelaerts L.: Harc a petróleumért. Magyar Királyi
Természettudományi Társulat, Budapest, 1937
Parragi György: Élet-halálharc az olaj körül. Vieturisz kiadás,
Budapest, 1949
Dr. Horváth Pál: Olaj és háború. Zrínyi Katonai Kiadó, Budapest,
1986
A. J. P. Taylor: Az első világháború képes krónikája. Akadémiai
kiadó, Budapest, 1988
Gregory P. Nowell: Mercantile States and The World Oil Cartell
1900-1939. Cornell University Press, 1994
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése